آشنایی با سازمان کنفرانس اسلامی : ( OIC

چهارشنبه 11 آذر 1394
18:29
کاظمی

آشنایی با سازمان کنفرانس اسلامی : ( OIC) سازمان کنفرانس اسلامی با 57 کشور عضو در چهار قاره جهان یکی از سازمان های بین المللی کنونی جهان پراکنده اند جز آلبانی که کشوری اروپایی ست و ترکیه که خود را کشوری اروپایی به حساب می آورد و سورینام که عضو امریکایی سازمان است . دیگر اعضای سازمان از قاره آسیا یا افریقا هستند همچنین اعضا بر اساس نوعی تقسیم بندی رسمی به سه گروه عرب و آفریقای و آسیایی تعلق دارند . گروه عرب و به ویژه کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس کانون اصلی قدرت در سازمان به شمار می آیند. سازمان کنفرانس اسلامی از زمان نخستین اجلاس سران در 1969 تا کنون 10 اجلاس در سطح سران و 34 اجلاس عادی در سطح وزیران خارجه برگزار کرده است .اجلاس وزیران خارجه هر سال و اجلاس سران هر 3 سال یک بار برگزار می شود میزبانی هر کشور باید از سوی اجلاس رسمی مورد تایید قرار گیرد کشور میزبان برای یک دوره زمانی که تا برگزاری اجلاس بعدی به طول خواهد انجامید ریاست سازمان را بر عهده خواهد داشت .


در اجلاس وزیران خارجه و سران موارد موجود در دستور کار سازمان که شامل امور سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اداری مالی است مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیمات سازمان درباره آنها طی قطعنامه هایی منتشر می گردد تعداد کل قطعنامه های اجلاس عادی بیش از 100 مورد است .و همچنین در پایان اجلاس سران یا وزیران خارجه بیانیه ای مشتعل بر نکات اصلی طرح شده در اجلاس و خلاصه تصمیمات انتشار می یابد اجلاس سران عالیترین مرجع تصمیم گیری در سازمان است اما اجلاس وزیران خارجه عطا مرکز عمده تصمیم گیری به شمار می آید .

اهداف سازمان هفت مورد است که به ترتیب زیر در منشور آن مشخص شده است :

1-ارتقاء همبستگی اسلامی میان کشور های عضو .

2- حمایت از همکاری میان کشورهای عضو در زمینه های اقتصادی اجتماعی فرهنگی علمی و دیگر موارد اساسی و مشورت میان کشور های عضو در سازمان های بین المللی

3- تلاش در جهت محو تبعیض نژادی و خاتمه بخشیدن به استعمار در نظام اشکال آن

4- اتخاذ تدابیر لازم برای پشتیبانی از صلح و امنیت بین المللی مبتنی بر عدالت


5- هماهنگ کردن تلاش ها به منظور حفاظت از اماکن مقدس و آزاد سازی آن ها و پشتیبانی از مبارزه ملت فلسطین و کمک به این ملت در جهت باز پس گرفتن حقوق و آزاد نمودن سرزمین

6- پشتیبانی از مبارزه نظام ملل اسلامی در راه حفاظت از کرامت و استقلال و حقوق ملی شان

7- ایجاد جوی به منظور ارتقاء همکاری و تفاهم میان کشورهای اسلامی و دیگر کشور ها آیین نامه ای نیز در مورد شیوه جریان امور و تصمیم گیری در سازمان بر اساس رای گیری اکثریت است اما در عمل تصمیمات سازمان طی جلسات اسلامی یا یا اجتماع اتخاذ می شود.

تاریخچه تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی : با شروع جنگ جهانی دوم دوره پی گیری افکاریان اسلامی ست که در آنها احیای خلاقیت اسلامی نیز مورد توجه بود به پایان رسید و جهان اسلام وارد دوره جدیدی از حیات سیاسی خود شد .

واقعیات این دوره اثرات عمیقی بر افکار سیاسی مسلمانان برجای گذاشت اهم این واقعیت ها عبارت اند از :

شکست مسلمانان در جنگ 1948در فلسطین و تاسیس دولت صهیونیستی

تاسیس کشور اسلامی پاکستان در بخش مسلمان نشین هند

آغاز عصر استعمارزدایی و استقلال تدریجی کشور های اسلامی در منطقه

ظهور ناسیونالیسم به عنوان یک نیروی مهم سیاسی

بر این اساس نیرو های اسلام گرا در جهان اسلام خواهان تشکیل جبهه ای متحد از کشور های اسلامی در نظام موجود بین المللی بودند حضور این نیرو با تشکیل کنفرانس اسلامی به نتیجه مشخص و مطلوبی انجامید اما تلاش های معاصر جهت تحقیق این هدف به دهه 1952 صورت پذیرفت . یکی از اولین اقدامات کشورهای اسلامی در این رابطه بود.

شکست 1967 میلادی اعراب از اسرائیل و نیز همزمان با آن آتش سوزی در مسجد الاقسی زمینه برای عملی ساختن طرح برای پایه کنفرانس سران اسلامی فراهم ساخت وموجی از خشم وبد بینی نسبت یه یهودیان در جهان اسلام پدید آورد .با برپایی این کنفرانس در ارتباط بود که این حرکت صورت عملی به خود گرفت در پایان این کنفرانس اعلامیان منتشر شد که در آن آمده بود که دولت ها و ملت ها آن مسمم هر گونه راه حلی در مورد مسئله فلسطین را که متخصص بازگشت قدس به وضع از ژوئن 1967 نباشد رد کند و نیز اجلاس های بعدی را تنظیم کردند که در اجلاس سوم وزیران خارجه که در سال 1972 بود در جده برگزار شد منشور سازمان مورد تصویب قرار گرفت به این ترتیب موجودیت یافت .


[ بازدید : 234 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
علوم اجتماعی
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به Sociology.avablog.ir است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]